loading...
سایت متفاوت جیز میز | دانلود
Jizmiz بازدید : 398 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)
عوامل وراثتی و محیطی هر دو بر قد شما اثرگذارند. اگرچه عوامل زیادی مشخص کرده اند که مقوله قد چیزی خارج از کنترل فرد است ولی با انجام کارهایی می توان قد را تا ظرفیت بلقوه ای که دارد رشد داد. بدین منظور با توجه به این موارد می توانید به رشد قد خود کمک کنید:

این موارد را در خود اصلاح کنید

۱-  توجه داشته باشید که عمده میزان قد شما به واسطه عوامل وراثتی تعیین می شوند. قد از نظر ویژگی های ژنتیکی دارای مبدا های مختلفی است، این بدین معناست که ژنهای مختلف بر قد شما اثر گذارند. داشتن پدر و مادری کوتاه قد دلیل بر این نمی شود که شما کوتاه قد شوید و برعکس والدین بلند قد هم ضمانتی برای بلند قد بودن شما نیستند. اما جالب این جاست که اگر هر دو طرف خانواده های پدری و مادری شما کوتاه باشند شما هم کوتاه قد خواهید شد. از این موضوع زیاد دلسرد نشوید، واقعیت این است که شما تا از نظر بلوغ جسمانی به دوران بزرگسالی نرسید نمی توانید میزان قد خود را پیش بینی کنید.

-  قد خود را اندازه بگیرید، شما می توانید معیار قد خود را قد والدینتان در نظر بگیرید.

قد پدر و مادر را دقیقا اندازه بگیرید.

اگر پسر بچه هستید ۱۳ سانتی متر به آن اضافه کنید و اگر دختر بچه هستید همین مقدار را کم کنید.

عدد حاصله را تقسیم بر دو کنید.

جواب این عملیات قد تقریبی شما خواهد بود، جواب را برای پسر و دختر به ترتیب ۱۱ سانتی متر کم و زیاد کنید. دقت داشته باشید که جواب نهایی، یک جواب تقریبی هست ولی با این وجود بسیار به قد واقعی شما نزدیک است.

۲- از عوامل کوتاه کننده قد پرهیز کنید :  کارهای زیادی برای افزایش قد وجود ندارد ولی حداقل می توان مطمئن شد که عوامل محیطی بر قد طبیعی شما اثر نگذارند. از این دست می توان به مواد مخدر و الکل ها اشاره کرد که مصرف هر دو در دوران جوانی باعث فرو رفتگی قد شما می شود، همچنین سو تغذیه باعث می شود که به بالاترین میزان قد خود نرسید.

-  آیا کافئین باعث فرورفتگی قد شما می شود؟مطالعات انجام شده توسط دانشمندان این موضوع را رد می کند. اما در صورتی کافئین موجب کاهش قد شما می شود که شما را از خواب مناسب و منظم شبانه باز دارد. کودکان و نوجوانان به ۹ الی ۱۰ ساعت خواب نیازمندند که مصرف کافئین ممکن است باعث صدمه زدن به این میزان خواب شود.

-  آیا مصرف سیگار باعث کاهش قد می شود؟اثرات مربوط به اعتیاد به سیگار یا استعمال نامنظم آن همچنان بی نتیجه بودهبر اساس منبع اینترنتی مربوط به سلامتی دانشگاه کلمبیا، اگرچه مطالعات انجام گرفته تا کنون بی نتیجه بوده ولی با این وجود تحقیقات در دسترس نشان داده اند که بچه های سیگاری یا آنهایی که در معرض استعمال سیگار هستند نسبت به بچه های غیر سیگاری یا آن دسته از بچه هایی که والدین غیر سیگاری دارند، کوتاه قدترند.

آیا مصرف مکمل های ورزشی باعث فرورفتگی قد می شود؟ البته، مصرف این مکمل ها باعث عدم رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان می شود، علاوه بر این سبب کاهش میزان اسپرم، کاهش اندازه سینه ها، افزایش فشار خون و در نهایت سبب افزایش خطر حملات قلبی در فرد می شود. کودکان و نوجوانانی که مبتلا به تنگی نفس (آسم) هستند و از استنشاق کننده هایی که یک نوع از این مکمل ها را وارد بدن می کند استفاده می کنند به طور میانگین چند سانتی متری کوتاه تر از بچه هایی هستند که از این نوع مکمل ها استفاده نمی کنند.

۳- مناسب و منظم خوابیدن : تحقیقات نشان داده اند که کودکان و نوجوانان در حال رشد چیزی در حدود ۸٫۵ تا ۱۱ ساعت خواب در شب نیازمندند. این بدین خاطر است که بدن به هنگام خواب به رشد و ترمیم بافت ها می پردازد. سعی کنید محل استراحت آرامی داشته باشید و نور و سرو صدای اضافی را حذف کنید. اگر شما به سختی می خوابید، می توانید قبل از خواب حمام آب گرم بگیرید یا چای بابونه بنوشید.

هورمون رشد انسان به طور طبیعی توسط خود بدن ساخته میشود، به خصوص در طول خواب عمیق یا حتی سبک. این هورمون در غده هیپوفیز ساخته می شود که خوب خوابیدن به عنوان عاملی تقویتی در این بین عمل می کند.

این هورمون می تواند تحت نظارت پزشک متخصص به خون تزریق شود. کرم ها، قرصها، پودرها و دیگر تجویزهای غیر تزریقی همه و همه از لحاظ پزشکی تایید نشده و دارای عوارض جانبی هستند. قبل از مصرف هر نوع از این هورمون حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۴- درست خوردن : مطمئن شوید که بدن شما همه ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را از راه خوردن غذاهای مناسب دریافت می کند چون این کار به رشد قد شما بسیار کمک خواهد کرد. سعی کنید غذاهای مکمل را به صبحانه و به خصوص به برنامه غذایی خود وارد کنید. در اینجا به چند نمونه اشاره خواهیم کرد :

- خوردن غذاهایی که کلسیم کافی دارند از قبیل لبنیات و سبزیجات. کلسیم موجود در این مواد به رشد استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک خواهد کرد.

- مصرف ۵۰۰ میلی گرم  نیاسین به شدت روی هورمون های رشد اثر می گذارد آن هم فقط به هنگامی که معده خالی باشد.

- جذب میزان کافی از ویتامین D که  می تواند از خوردن ماهی، یونجه، قارچ و نیز بودن در زیر نور خورشید تامین شود.این ویتامین سبب رشد استخوان ها و ماهیچه ها می شود و کمبود آن نیز سبب کوتاه شدن قد و افزایش وزن در دختران می شود.اگر از خود ماهی خوشتان نمی آید سعی کنید حداقل روغن جگر آن را مصرف کنید.

- مصرف زیاد پروتئین از قبیل گوشت، تخم مرغ، سویا و دیگر مواد پروتئین زا. این مواد به رشد و شکل گرفتن بدن شما کمک می کنند، شما نیز باید سعی کنید این پروتئین ها را حداقل در دو وعده غذایی روزانه خود بگنجانید.

- افزایش روی در بدن از طریق مصرف مارچوبه، مکمل های غذایی، صدف خوراکی،  شکلات، تخم مرغ، لوبیا و آجیل ها. کمبود این عنصر سبب کوتاهی قد بچه ها می شود. برای این که مطمئن شوید بدن شما نیازهای غذایی و رشد خود را برطرف کرده باید از ویتامین ها و مکمل های غذایی شامل روی استفاده کنید.

- بر اساس یک برنامه منظم غذا بخورید. شما باید سه وعده غذایی در روز بخورید به همراه پیش وعده ها در بین صبحانه- ناهار و ناهار- شام. سعی کنید این مدل برنامه غذایی را حتما در طول روز اجرا کنید.

۵- سیستم دفاعی بدن را قوی نگه دارید :  برخی بیماری ها در دوران بچگی می تواند سبب کوتاهی قد شود. با انجام واکسیناسیون و دیگر مراقبت ها در دوران کودکی می توانید از خیلی از آنها مصون بمانید.سعی کنید با مصرف ویتامین C (ازطریق مرکباتی مثل پرتقال، نارنگیو لیمو) و همچنین استراحت کافی به محض اینکه احساس بیماری کردید به سلامت سیستم دفاعی بدن کمک کنید.

- با مصرف غذاهای تازه به قوی ماندن سیستم دفاعی بدن کمک کنید.سعی کنید ازخوردن غذاهای فرآورده شده، غذاهای خالی از کالری و مملو از چربی و نیز غذاهای هیدروژنی شده مثل برخی انواع کره ها پرهیز کنید.

- مقدار زیادی از غذاهای سالم را در طول روز مصرف کنید. خوردن ماهی هایی مثل قزل آلا در هر وعده غذایی، انواع اقسام میوه ها، سبزی جات، پروتئین ها، حبوبات و دیگر مواد غذایی مملو از آنتی اکسیدانها و اسید های چرب امگا۳ برای تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار مفید است.

۶- ورزش دادن به بدن :  اگر شما به سقف رشد بدنتان رسیده اید دیگر ورزش کردن به کارتان نخواهد آمد. اما اگر از میان ورزش ها، از شنا، دویدن، یوگا و دوچرخه سواری لذت می برید و البته بدنتان در حال رشد است، این نوع ورزش کردن توﺃم با خواب و برنامه غذایی مناسب مطمئنا به رشد بدن و قد شما کمک بسزایی خواهد کرد.

انواع مختلفی از ورزش ها در سایت های اینترنتی برای رشد بدن شما وجود دارد. همانطور که در بالا اشاره شد اگر رشد بدنتان متوقف شده، دیگر قد شما افزایش نخواهد یافت. بنابراین  دلایل علمی مشخصی برای رشد قد شما از راه کشیدگی عضلات وجود ندارد.اگرچه حرکات کششی به بهبود وضع اندام شما کمک خواهند کرد ولی سانتی متری به قد شما نمی افزایند.

۷-  تمرینی برای داشتن وضع اندام مناسب : چرخش شانه ها و قوز کردن به شدت بر خمیدگی ستون فقرات شما اثر می گذارند که بسیار مضر است.شانه ها را عقب، چانه رو به بالا و باسن ها مسلط روی پاها به گونه ای که صاف راه بروید، به جای خمیده راه رفتن و شلنگ زدن با هدف و صاف قدم بزنید، روی صندلی صاف بنشینید حتی اگر این کارها به بلند قد شدن شما کمک نکنند، شما را بلندتر جلوه خواهند داد.خمیده بودن، خمیده راه رفتن و دیگر اوضاع نامناسب بدن شما نتنها در پاره ای از موارد شما را کوتاه قد جلوه می دهند بلکه به مرور زمان باعث سایش و شکل گیری نامناسب ستون فقرات بدن به خصوص در دوران کودکی و جوانی می شوند.

۸- اعتماد به نفس داشته باشید : بلند بودن اگرچه خوب است ولی باعث کمبود اعتماد به نفس  نمی شود. در رابطه با خودتان مثبت اندیش و امیدوار باشید و فکر نکنید که اگر بلندتر  می بودید چه میشد!خوش بین بودن در زندگی از بلند قد بودن و خوش تیپ بودن بسیار با اهمیت تر است، همیشه در لحظات زندگی خوش بین باشید.

۹- به پزشکی متخصص رجوع کنید : اگر از خانواده ای بلند قد هستید و از دوران میانی نوجوانی رشد خاصی نکرده اید و یا اگر قدتان قبل و بعد از بلوغ تغییری نکرده است، وقتش است که به دکتر مراجعه کنید. شرایطی است که باعث کوتاه قامتی یا فرورفتگی قد میشود مثل کمبود هورمون رشد بدنیا بیماری های ناشی از ضعف سیستم دفاعی بدن،اگرچه این مواردنادر هستند ولی وجود دارند. اگر خوب می خورید و می خوابید ولی همچنان تغییر در خود       نمی بینید باید به پزشک رجوع کنید.

اگر قد کوتاه هستید حتما نزد پزشک متخصص بروید. اگرچه برخی شرایط دوران کودکی از قبیل دچار شدن به نرمی استخوان در کوتاه قامتی بی تاثیر نیستند، شما همچنان مراجعه به پزشک را در اولویت خود قرار دهید. راه های زیادی برای اطمینان از سلامتی استخوان ها و ارگان های بدن وجود دارند اگرچه به حداکثر قد خود نرسیده باشید. زندگی زیباست شما هم زیبا بمانید!

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3554
  • کل نظرات : 129
  • افراد آنلاین : 46
  • تعداد اعضا : 282
  • آی پی امروز : 657
  • آی پی دیروز : 618
  • بازدید امروز : 4,057
  • باردید دیروز : 5,080
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47,795
  • بازدید ماه : 116,007
  • بازدید سال : 768,899
  • بازدید کلی : 5,149,893